Евгения Горева Символы индейцев – человек и его жизнь

Jevgēnija Goreva - Indiāņu simboli – cilvēks un viņa dzīve

19 06 05 01

Šeit sniegti visizplatītākie Ziemeļamerikas indiāņu simboli, kas attiecas uz cilvēka dzīvi, – turklāt dažādās ciltīs to attēlojumi un nozīmes varēja atšķirties.

Navigācija pa rakstu

Dzīves simbols

Tapuats

Cilvēka četri laikmeti

Nāve

Dejotājs

Iekļāvums

Bulta

Aizsardzības simbols

Ugunskurs

Bungas

Roka

Nags

Nometne

Pagaidu māja

Skalpi

Baltie zaldāti

Simbols: atgriešanās mājās

Šamaņa simbols

Dziednieka Acs

Lielā Gara simbols

Acs rokā

Cerība

 

Dzīves simbols

Cilvēks pie ieejas klasiskajā septiņu pagriezienu labirintā (tā attēli sastopami visā pasaulē), kurā ir tikai viens ceļš (tajā nav jucekļa un strupceļu).

19 06 05 02

Cilvēka ieiešana labirintā – nozīmē viņa piedzimšanu šajā pasaulē un šajā dzīvē.

Tāds labirints apzīmē Dvēseles zemes plāna ceļu. Tā ir pieredze, kuru cilvēks krāj, izejot visas dzīves sfēras, pārdzīvojot prieku un bēdas, panākumus un neveiksmes.

Labirinta centrā cilvēku gaida tikšanās ar Saules Dievu, kurš apsveic, svēta un virza uz nākamo pasauli un uz nākamo iemiesojumu. Taču pirms tam cilvēks var pagriezties (labirinta pēdējais pagrieziens), pēdējo reizi paraudzīties uz savu noieto ceļu un apjēgt izvēles savā dzīvē.

 

Tapuats

19 06 05 03

Vēl viens dzīves simbols, analoģisks iepriekšējam, atkal septiņu pagriezienu labirints. Indiāņiem hopi tas apzīmē nabas saiti, kas savieno Māti-Zemi un bērnu-cilvēku. Cilvēks savu dzīves ciklu noiet mīlošās Mātes uzraudzībā.

Šis dzīves ceļa tēls atbilst Radītāja universālajam plānam, tas ir ceļš, pa kuru cilvēkam ir jāiet, lai iemantotu apskaidrību.

 

Cilvēka četri laikmeti

19 06 05 04

Nozīmē 4 gadagājumus cilvēka dzīvē: bērnību, jaunību, briedumu un vecumu.

 

Nāve

Bieži tālab tiek attēlota pūce, taču tiek lietoti arī citi tēli.

Jebkuri simboli, attēloti ar kājām gaisā, – nozīmēja ne vienkārši nāvi, bet to, ka būtne tika nogalināta.

19 06 05 05

Šajā attēlā ir vēstījums par vīrieša un sievietes nāvi.

Odžibva cilts sava locekļa nāvi un apbedīšanu iezīmēja, uzstādot kapa stabu, uz kura bija nelaiķa attēls un zīmes, tajā skaitā viņa totēma dzīvnieki[1] tika zīmēti ar kājām gaisā.

 

Dejotājs

Rituāls simbols, kas nozīmē svinības vai rituālu deju.

19 06 05 06

Ziemeļamerikas indiāņu vispazīstamākās dejas, kas ieņem svarīgu vietu cilšu kultūrā un reliģijā:

  • Bufalo;
  • ceremonija “Zaļā kukurūza”;
  • skalpa deja;
  • deja, kas rada lietu;
  • saules deja.

 

Iekļāvums

19 06 05 07

Tādu attēlu atstāj tajās vietās, kuras bija paredzētas īpašam notikumam – ceremoniālai dejai, rituālam u.c.

Citos variantos – šis rāmītis tika zīmēts apkārt kaut kam īpaši svarīgam, nozīmīgam, tā iekšpusē varēja būt svarīga stāsta, īpaša notikuma piktogrammu attēls.

 

Bulta

Loks un bultas spēlēja milzīgu lomu Amerikas pamatiedzīvotāju dzīvē – tas ir efektīvs ierocis medībām un cīņām. Tāpēc šis simbols ir diezgan daiļrunīgs un visai izplatīts.

Taču tā nozīme var variēties atkarībā no attēla specifikas: bultu skaita, to vērsuma utt.

19 06 05 08

Bultas attēls kopumā nozīmēja: virzienu, kustību, spēku un aizsardzību.

Viena bultiņa, kas norāda:

  • pa labi – aizsardzība;
  • pa kreisi – ļaunuma atvairīšana;
  • uz leju – miera simbols (analoģiska nozīme ir salauztas bultas attēlam).

Divas bultas:

  • uzzīmētas dažādos virzienos – simbolizēja karu;
  • sakrustotas – draudzību, sadarbību.

Piecas bultas vienā kūlī – apzīmēja irokēzu līgas piecas galvenās ciltis: ja vienu bultu ir viegli salauzt, tad piecas ciltis kopā – tas ir spēks, ar kuru tikt galā nav vienkārši.

 

Aizsardzības simbols

19 06 05 09

Divas bultas apļa iekšienē, vērstas uz apļa centru.

Cita nozīme – tās ir bultiņas gaisa, dzīves stihijas simbola iekšienē. Apzīmē spēcīgu aizsardzību, kuru nevienam nepārkāpt.

 

Ugunskurs

19 06 05 10

Ugunskura simbols galvenokārt tika izmantots kā piktogramma, kas nodod stāstu un kaut kā nozīmi caur bildītēm – vēstulei. Tamlīdzīga piktogramma vēstījumā faktiski nozīmē, ka ir ugunskurs un tas tiek izmantots.

 

Bungas

19 06 05 11

Nozīmēja Mātes-Zemes sirds ritmu, tika lietots rituālos saziņai ar Lielo Garu. Ar rituālo bungu palīdzību tika sists ritms dejām, sazinoties ar Augstāko Spēku.

Tieši tāpēc to attēls nozīmēja, ka ciltī ir noticis kaut kas svarīgs, īpašs notikums.

 

Roka

19 06 05 12

Delna indiāņiem simbolizēja cilvēka dzīvi. Tika uzskatīts, ka šī zīme, atstāta uz kāda objekta, sūta enerģiju cilvēkam.

Sniedz veiksmi tuvcīņā. Asociējās arī ar garīgo spēku, varu, kundzību, – cilvēks, kurš nesa uz savas sejas, ķermeņa, zirga šo simbolu, tika uztverts kā aizstāvis.

 

Nags

19 06 05 13

Šis apzīmējums vēstīja – cik zirgu ir izdevies sagrābt karavīram, katrs nags nozīmēja vienu zirgu. Zīmējumā – tas ir 3, karavīrs sagrābis trīs zirgus.

 

Nometne

19 06 05 14

Vairāku mitekļu-vigvamu attēlojums apzīmē indiāņu ciemu, apmetni. Šis simbols bieži tika izmantots kā piktogramma vēstures pierakstīšanai.

 

Pagaidu māja

19 06 05 15

Simbols sniedza informāciju, ka konkrētais miteklis, vigvams ticis uzcelts uz īsu laiku, piemēram, medību ekspedīcijai.

Indiāņu vigvami bija viegli (no koka stabiem un dzīvnieku ādām), kas deva iespēju tos pārvietot un diezgan ātri mainīt savas apmešanās vietu. Tādi mitekļi bija vēsi vasarā un saglabāja siltumu ziemā.

 

Skalpi

19 06 05 16

Vīrieša un sievietes skalpu attēls – stāsta par to, ka skalpus noņēmuši indiāņi un konkretizē – kam (vīrietim vai sievietei). Tika izmantota kā piktogramma, lai aprakstītu notikumus, stāstītu gadījumus caur vizuāliem tēliem.

 

Baltie zaldāti

19 06 05 17

Attēls ar vīriešiem cepurē nozīmē baltos zaldātus (ne indiāņus). Tika izmantots kā piktogramma, lai aprakstītu gadījumus vai nodotu vēstījumus – ar zīmēm.

 

Simbols: atgriešanās mājās

19 06 05 18

Tika izmantots, varonīgiem karavīriem atgriežoties no kara, kaujām. Viņu sagaidīšana bija pārdomāta, tika gatavota īpaši svinīga ceremonija, kurā tika izmantotas speciālas zīmes, izpildītas īpašas dejas.

 

Šamaņa simbols

19 06 05 19

Attēls liecina par šamaņa funkciju; viņš bija starpnieks starp fizisko un garīgo pasauli un izmantoja simbolus, skaņas, dejas, žestus, lai ieietu garīgajā pasaulē.

 

Dziednieka Acs

19 06 05 20

Jeb Ārstējošā cilvēka Acs, tās jēgas:

  • ārējais rombiņš apzīmēja debespuses un simbolizēja fiziskās pasaules enerģijas;
  • iekšējais rombs pārstāvēja garīgās, iekšējās pasaules spēkus, ar kuriem mijiedarbojās Dziednieks;
  • aplītis centrā – tā arī bija Dziednieka redzošā Acs, simbolizējoša viņa garīgo redzējumu un palīdzību cilvēkiem.

 

Lielā Gara simbols

19 06 05 21

Apzīmē Dievišķo Spēku, kurš radīja mūsu pasauli. Attēlots četrskaldnī, kas pārstāv 4 debespuses, fizisko pasauli, kas simbolizē visa redzēšanu.

Šo simbolu vēl dēvē: Lielais noslēpums, Večuks, Providences acs. Simbola “Dieva visu redzošā Acs[2] analogs.

 

Acs rokā

19 06 05 22

Šī Misisipi seno indiāņu cilšu simbola īstenā jēga jau ir zaudēta, taču viņu pēcteči uzskata, ka tas ir saistīts ar portāla iegūšanu uz Augstāko pasauli:

  • tā nēsātājs bija Augstāko, Dievu uz Zemes pārstāvis;
  • vieta, kur šī zīme uzlikta, ir īpaša, no turienes varēja nokļūt Augšējā Pasaulē.

 

Cerība

19 06 05 23

Astoņstaru zvaigzne ar aplīti centrā un iekļauta aplī – apzīmē zināmu balansu, spēju izmantot zvaigžņu zināšanas, salāgot zemes dzīvi ar debesu orientieriem, kas sniedz cerību uz nākotni.

Tēmas turpinājums – Vīriešu un sieviešu, bērnu un vecāku, brāļu un māsu – “Ģimenes simboli[3].

 

Pievienots 05.06.2019.

https://znak-simvol.ru/simvoly-indejtsev-chelovek-i-ego-zhizn/

Tulkoja Jānis Oppe


[1] Skat. http://www.sanatkumara.lv/index.php/jevgenija-goreva/zimes-un-simboli/31-jevgenija-goreva/3222-jevgenija-goreva-indianu-totemi (Tulk. piezīme)

[2] Skat. http://www.sanatkumara.lv/index.php/jevgenija-goreva/zimes-un-simboli/31-jevgenija-goreva/3384-jevgenija-goreva-acs-simbols-un-zime (Tulk. piezīme)

[3] Skat http://www.sanatkumara.lv/index.php/jevgenija-goreva/zimes-un-simboli/31-jevgenija-goreva/3447-jevgenija-goreva-gimenes-simboli-indianu-kultura (Tulk. piezīme)