Евгения Горева Растения: цветы и деревья – символы и значения

Jevgēnija Goreva - Augi: ziedi un koki – simboli un nozīme

19 03 16 01

Navigācija pa rakstu

Ziedu un augu simbolikas bagātība Ķīnas mākslā

Ziedu un augu simboli

Acālijas

Bambuss

Ķirsis

Žeņšeņs

Vītols

Ciprese

Ķīnas kanēlis

Kļava

Vīnogulājs

Pirkstu citrons

Lilijas, īrisi

Lotoss

Magnolijas

Magones

Narcises

Orhidejas

Peonijas

Rozes

Plūme

Priede

Zīdkoks

Krizantēmas

 

Ziedu un augu simbolikas bagātība Ķīnas mākslā

Augu simbolikā ir iemiesota Ķīnas dabas īstā daudzveidība, jo ķīnieši kopš seniem laikiem ir audzējuši un glabājuši savus brīnišķīgos dārzus.

Eksistē ķīniešu ziedu dieviete, viņai veltīti lapu un ziedu parādīšanās svētki. Pavasara svētki, kas sakrīt ar dārzu uzziedēšanu, vienmēr tiek rotāti ar ziediem.

Senos laikos sievietēm patika matos nēsāt ziedu virtenes, bija svarīgi izvairīties no baltiem un ziliem ziediem, šie ziedi ir saistīti ar sērām un neveiksmi.

Ziedi Ķīnas kultūrā tika asociēti ar jaunām sievietēm un meitenēm, tieši ar viņām var būt saistīts vairums ziedu motīvu mākslā.

19 03 16 02

Pastāv tradīcija ziedus kombinēt ar noteiktu putnu tēliem – tāpēc ka tie sakrīt simboliski un ir identiski pēc jēgas, kaut arī pieder dažādām dabas valstībām. Piemēram, gan priede, gan dzērve – apzīmē ilgu mūžu, tāpēc dzērve un priede nozīmē ilgu mūžu “dubultā” vai pat “kvadrātā”.

Eksistē putni – ziedu draugi, tās ir bezdelīgas un vālodzes, kā arī ziediem draudzīgi kukaiņi – bites un tauriņi.

Ķīnā izplatītais simbols – grozs ar ziediem – pieder vienai no daoisma Nemirstīgajām būtnēm (kristietības Svēto analogs).

Katrs tradicionālā kalendāra mēnesis Ķīnā ir saistīs ar kādu no augiem:

  • pirmais – plūme;
  • otrais - aprikoze;
  • trešais – peonija;
  • ceturtais – ķirsis;
  • piektais – magnolija;
  • sestais – granātkoks;
  • septītais – lotoss;
  • astotais – bumbiere vai aiva;
  • devītais – kanēlis vai malva;
  • desmitais – krizantēma;
  • vienpadsmitais – gardēnija;
  • divpadsmitais – magone.

19 03 16 03

Katrai sezonai ir savas tikumisku augu asociācijas.:

  • ar pavasari tiek asociētas – orhidejas un magnolijas;
  • vasaras augi – peonija vai lotoss;
  • rudens zieds – krizantēma;
  • ziemas asociācijas pieder Ķīnas plūmei un bambusam.

Populārajā ķīniešu spēlē “Madžongs” šie četri augi ir pārvērsti “ziedu klucīšos”.

 

Ziedu un augu simboli

 

Acālijas

Šo ziedu ķīnieši var asociēt ar putnu dzeguzi vai pat saukt acālijas par “dzeguzes ziediem”. It kā dažām savvaļas sugām esot sarkans plankumiņš, kas pēc krāsas atgādina vietējās dzeguzes kakliņu.

Acālijas putekšņi tika vākti un izmantoti kā viegls narkotisks līdzeklis.

Bieži tēlotājmākslā skaistās acālijas kalpo kā sievišķā skaistuma simbols.

19 03 16 04

Acālija un tauriņš vienā attēlā nozīmē radošās spējas.

 

Bambuss

Ķīnā bambuss tiek izmantots plaši un daudzveidīgi, tas ir gan pārtikas produkts, gan celtniecības materiāls, no tā var izgatavot papīru, svētku petardes un daudz ko citu. Tas ir noderīgs, elastīgs un daiļš, kas padara to par tikumiskuma paraugu kā daoistiem, tā arī konfuciānisma piekritējiem.

Būdams mūžam zaļš augs, bambuss tiek uzskatīts par vienu no “ziemas draugiem”, kompānijā ar priedi un plūmi.

Bambusa nozīme mākslā:

  • viņš pauž izturības un ilgmūžības īpašības savu dabisko iezīmju dēļ;
  • kā arī necilumu, jo bambusa stublājs ir dobs un lapas nokrīt;
  • tas, ka bambusa stobram ir locītavas, asociējas ar morālu viengabalainumu;
  • viņa taisnums – ar tikumiskumu un godīgumu.

Bambusa šūpošanās un šalcošā skaņa tiek saistīta ar līksmību un smiekliem.

“Madžongā” bambuss ir viens no apgriezta klucīša (“krekla”) paraugiem.

Kad tiek dāvināts bambuss, tas parasti nozīmē labuma, miera un laimes vēlējumu. Bambuss ar plūmēm tēlotājmākslā parasti pārstāv sievu un vīru.

Šis motīvs ir tik populārs, ka daži mākslinieki savu jaunradi velta tikai bambusam, piemēram:

 

Ķirsis

Ķirša nosaukums ķīniešu valodā nozīmē – “persika bērns”.

Ķirsis kā augs, kas dzīvo Rietumu mātes-karalienes dārzā, tradicionāli tika saistīts ar ilgu mūžu. Ar ķirsi salīdzināja sieviešu lūpiņas un jaunības skaistumu.

Frāze “ēst ķirsi” ir eifēmisms frāzei “nodarboties ar mīlestību”, tāpēc tā ir jāizrunā piesardzīgi.

Šis augs ir sastopams Ķīnas centrā un ziemeļos, ķirša savvaļas sugas ir diezgan rūgtas un tika izmantotas kā zāles.

 

Žeņšeņs

Tiek asociēts ar Eiropas mandragoras sakni un ar maģiskiem spēkiem. Žeņšeņs ir līdzīgs cilvēkam (sakne-cilvēks), pat tika uzskatīts, ka tas raud, kad to izņem no zemes. Simbolizē maģiskus spēkus un spējas, to pamošanos.

Ķīnas tradicionālajā medicīnā to izmantoja kā toniku veselībai, tagad tas ir pazīstams visā pasaulē.

 

Vītols

Ļoti izplatīts Ķīnā, tiek uzskatīts par ļoti noderīgu koku saimniecībā: no tā var izgatavot virves un grozus, izmantot kā malku.

Šī auga elastības un gleznainuma dēļ vītolu asociē ar rāmu sievišķu raksturu un jaunas sievietes pievilcību.

19 03 16 05

Vītols ar bezdelīgu – nozīmē spējas mākslā.

Vītols bieži tika zīmēts uz slavenā Ķīnas fajansa, ko eksportēja uz Eiropu, – zīmējumos bija dažādi motīvi par jauniešu mīlestību (uz vītola fona) – parasti nabadzīgs jauneklis un viņa bagātā priekšnieka meita.

No vītola taisa svētku slotas festivālam – tiek uzskatīts, ka viņa enerģētika izdzen ļaunus garus. Tika uzskatīts par labu toni iedot vītola zariņu viesiem, kuri dodas mājup, kā atvadu dāvanu un – lai to ieaudzētu.

Ķīnas tradicionālajā medicīnā vītols tiek izmantos kā efektīvs aspirīna analogs, jo augā ir augsts salicilskābes saturs.

 

Ciprese

Šie koki dzīvo ļoti ilgi, tāpēc cipreses galvenais motīvs – ilgs mūžs un tā novēlējums.

Pēc analoģijas ar Eiropas īvēm cipreses Ķīnā bieži tiek stādītas pie kapsētām.

Arī – vārda “ciprese” skanējums asociējas ar skaitli 100, tāpēc tās tēls parasti nozīmē “simts” – kā “daudz”, piemēram, – “dzīvojiet vēl simts gadus” vai “lai jums būtu simts dēlu”.

 

Ķīnas kanēlis

Cits nosaukums – kasijas koks, kura miza kopš seniem laikiem tika izmantota barības sagatavošanai. Tas aug ātri, un ir pat leģenda, ka auga saimnieks nekad nevarēs viņu kontrolēt, tik ātri tas aug.

19 03 16 06

Un vēl kāda leģenda stāsta, ka uz Mēness, neskaitot Mēness dievieti un viņas zaķi, eksistē maģiskais kasijas koks, kurš tad arī ražo nemirstības eliksīru.

Ja kasija ir attēlota kopā ar plūmi (pavasara augs), tas nozīmē novēlēt bezgalīgu aromātu, tas ir, ilgu un godājamu dzīvi. Ja kasija ir papildināta ar granātābolu un ķirbi, tas būs vēlējums cilvēkam, lai viņam būtu daudz veiksmīgu dēlu un pēc tam arī mazdēlu.

 

Kļava

Sava nosaukuma skanējuma dēļ šis koks ir saistīts ar vēlējumu saņemt grantu, pasūtījumu, iecelšanu labā amatā, darbā. Šo vēlējumu līdz absolūtam noved šāds attēls: pērtiķis kļavā atrod kārbiņu, kurā atrodas pakete ar ofisa zīmogu.

 

Vīnogulājs

Vīnogulāja nosaukums ķīniski līdzīgs “uz visiem laikiem”, tāpēc tas gleznā tiek attēlots, lai simbolizētu nemirstību.

Vīnogas un vīnogulājs ir diezgan izplatīts motīvs, tas rotā Min dinastijas laiku fajansu.

19 03 16 07

Vīnogulāji bieži ir attēloti kopā ar žurkām, ķirbjiem un vīnogām, tam visam ir nozīme – dzimtas turpināšana un nostiprināšana. Vīnogulājs ar saknēm būs simbols daudzām paaudzēm un vēlējums cilvēkam iemantot tās savā dzīvē.

 

Pirkstu citrons

Tas ir neliels Ķīnas citrusaugu koks, kura auglis izskatās dīvaini – it kā tam būtu daudz pirkstu. To reti ēd, visbiežāk izmanto kā aromatizatoru, lai piešķirtu telpai patīkamu citrusu smaržu.

Kā tēls tēlotājmākslā simbolizēs ilgu mūžu labklājībā. Un kopā ar tauriņu – lai ilgs un laimīgs mūžs pensijā.

Vēl pirkstu citrons ir veiksmes talismans spēlē spēlmaņiem.

 

Lilijas, īrisi

No visām lilijām, kas aug Ķīnā, par visvērtīgāko tiek uzskatīta “viendienas lilija”, kura zied tikai vienu dienu. Tiek uzskatīts, ka tā cilvēkam atgādina par dzīves īslaicīgumu un palīdz aizmirst problēmas, paraudzīties uz dzīvi citādāk.

19 03 16 08

Lilija ir bērnu dzemdēšanas simbols, un jebkuri priekšmeti ar tās attēlu – laba dāvana jaunlaulātajiem kāzās.

Necilvēcīgā tradīcija nosiet sievietēm pēdas (lai tās neaugtu un joprojām būtu mazas un graciozas) tika saukta par “zelta lilijām” – jo Imperators slavināja mazas kājiņas, salīdzinot tās ar lilijas ziediem.

Ar lilijām un īrisiem ir pieņemts atgaiņāt ļaunumu no mājām. Ar tām rotā durvju aplodas – īpaši spēcīga šī tradīcija ir Laivu-drakonu festivāla laikā.

 

Lotoss

Ķīnā visai godājams augs, jo taču budismā tas simbolizē pāreju no ļaunā uz labo, kā arī dzīves riteni. Tas viss tāpēc, ka lotoss aug purvā, taču rada burvīgu ziedu, kurš simbolizē vasaru, pieticību un tīrību.

Lotosu pāris tiek asociēts ar harmonisku dzīvi pārī, laimīgu savienību laulībā.

19 03 16 09

Lotoss simbolizē He Sjangu (He Xiangu) – vienu no astoņiem ķīniešu Nemirstīgajiem, tāpat kā vienu no Debesu Dvīņiem.

Tas pastiprina pozitīvu simbolu nozīmi, piemēram:

  • lotoss ar zelta zivtiņu – pārpilnības, bagātības un zelta vēlējums;
  • lotoss ar pīlīti – laimes vēlējums;
  • ar gārni – novēlējums cilvēkam tiekties uz progresu un attīstību.

Ar lotosu (tāpat kā liliju) tēliem ir saistīts sieviešu mazo kājiņu skaistums.

Pazīstamā budisma mantrā tekstā ir vārds “lotoss” (padme): “Om Mani Padme Hum”. Bet “lotosa poza” – viena no galvenajām tradicionālajās meditatīvajās praksēs.

 

Magnolijas

Arī ķīniešu karsti mīlēts zieds, kādreiz to bija ļauts audzēt tikai Imperatoram un viņa favorītiem.

Analoģiski peonijas ziediem magnolija ir sievišķā skaistuma simbols. Ja tā ir attēlota ar tauriņu, tad kāds jaunietis tiecas pēc mīlestības un meklē to.

19 03 16 10

Magnolija kopā ar ābolu un ziediem nozīmēs vēlēt cilvēkam bagātību, pateicoties zinātnieka karjerai.

Kopā ar bitēm – cilvēka pašcieņas simbols.

Magnolijas nosaukums – Mulan, to nesa slavenā meitene-kareivis (ķīniešu analogs “kavalēristei-meičai”), kuras stāsts kļuva par pamatu Disneja multenei “Mulan”.

 

Magones

12. mēneša simbols.

No magonēm ražotais opijs, pirms kļuva par problēmu, kas izraisa atkarību, Ķīnā daudzus gadsimtus tika izmantots kā zāles.

Magones krāsas bieži tika attēlotas uz fajansa.

 

Narcises

Daudzgadīgs augs, kurš parādās katru pavasari, par to viņu nosauca par “dzīvo ūdeni”.

19 03 16 11

Tā tēls gleznā var būt ķīniešu astoņu Nemirstīgo simbols, kā arī apzīmēt veiksmi.

Narcises kopā ar bambusu un akmeņiem nozīmē vēlējumu: “Lai Nemirstīgie dod jums ilgu mūžu.”

 

Orhidejas

Pats zieds un viņa smarža tiek asociēta ar smalku sievišķo grāciju un pieklājību. Ir populārs sieviešu vārds.

Īpaši orhideju slavina konfuciānisms, jo taču pats Konfūcijs uzskatīja šo augu par absolūtā cilvēka simbolu.

Orhideja un bambuss kopā – ideāli tēli un simboli parakstam.

19 03 16 12

Šis zieds tika salīdzināts arī ar zinātnieka karjeru, kura ir tikpat smalka, trīsoša un “var plaukt tikai pie vieda un taisnīga valdnieka”.

Dienvidu provincē Guandunā 19. gadsimtā sievietes, kas nevēlējās stāties laulībā, radīja Zelta Orhidejas sabiedrību, kura tika nežēlīgi apspiesta kā netikumiska tradīciju pārkāpēja. Šādā nozīmē orhideju var uzskatīt par feminisma izpaudumu.

 

Peonijas

Gada trešā mēneša, pavasara simbols. Viens no pašiem populārākajiem un ķīniešu mīlētākajiem ziediem, attieksmi pret viņu šeit var salīdzināt ar eiropiešu attieksmi pret rozi.

Peonija – neatkarīgi no krāsas iemieso jaunu meiteni. Balta peonija – simbolizē jaunu meiteni, gudru un talantīgu.

19 03 16 13

Divkāršs peonijas zieds – novēlē divkāršu bagātību, atkārtotu peļņas, ienākumu iegūšanu.

Lotoss, hrizantēma un plūme kopā ar peoniju – apzīmē veselu gadu.

Kombinācijā ar fēniksa, fazāna, pāva tēliem – peonijas zieds ir pozitīvas reputācijas simbols.

Dārzā augoša peonija varēja kalpot kā veselības zīme – ja zieds slimo un nīkuļo, tad tā ir nelaba zīme kādam no ģimenes locekļiem.

 

Rozes

Atšķirībā no Eiropas roze Ķīnā – tikai viens no daudzajiem skaistajiem ziediem.

19 03 16 14

Rozes zieds un krūms ir jaunības simbols; ja gleznā attēlotas vēl arī bites, tad – jaunības saldums. Taču gleznas ar rozēm ķīnieši visbiežāk glezno eksportam, Rietumu pasaulei.

 

Plūme

Vēl viens ziemas draugs (kopā ar priedi un bambusu), kurš uzzied ziemas perioda beigās, populārs Ķīnas mākslā. Plūmes ziedi parādās ātrāk nekā lapas, tāpēc plūmes tēls var nozīmēt ilga mūža vēlējumu.

19 03 16 15

Plūmes raksturu apraksta ar divām nozīmēm: “koks” un “bērns”, kas nozīmē auglīgumu.

Persiki un plūmes – kopā simbolizē skolas vecuma bērnus.

Plūmes zieda piecas lapiņas ir viens no daudzajiem “piecnieka” simboliem, tie ir gan pieci uzplauksmes dievi, gan pieci veiksmes dievi u.c.

 

Priede

Mūžam zaļš augs, tāpēc saistīts ar ziemu, priede – “ziemas draugs”

Ļoti populārs tēls Ķīnas ainavu glezniecībā, tas simbolizē ilgu mūžu, dažreiz vientulību.

19 03 16 16

Priedes zariņš ar divkāršajām adatiņām – var simbolizēt svētlaimi laulībā, pāra dzīvē.

Priedes, tāpat kā cipreses, var bieži redzēt apkārt kapsētām, jo Ķīnā taču ir leģenda, ka kapsētu dēmoni izvairās no šiem kokiem.

 

Zīdkoks

Neraugoties uz to, ka zīdkoki Ķīnā ir plaši izplatīti – jo kalpo kā barība zīdtārpiņam – to stādīšana pagalma priekšpusē tika uzskatīta par nelaimi nesošu. Zīdkoka nosaukums ķīniešu valodā nozīmē “zaudējumus, sēras un nāvi”, un šur tur šī auga zariņus nēsāja kā sēru zīmi.

 

Krizantēmas

Vēl viens populārs un ķīniešu mīlēts zieds, kurš bieži sastopams gleznās. Ķīniešu mīlestība pret krizantēmu ir izplatījusies pie kaimiņiem – japāņiem; zināms fakts: tur Imperatora troni sauc par Krizantēmas Troni.

Kā rudens simbols tas tiek asociēts ar vēlmi un prieku mierīgi aiziet pensijā. Šis augs kontrastē ar pavasara ziedu – plūmi, šis pāris var ilustrēt cilvēka pacietību un stoicismu vilšanās priekšā.

19 03 16 17

Divi augi: priede un krizantēma nozīmē ilga mūža vēlējumu. Krizantēma un daudz paipalu ir vēlējums: vienas ģimenes visām paaudzēm mierīgu dzīvi vienā mājā.

Krizantēmas lapiņas tiek izmatotas nomierinošai tējai un vīna aromatizēšanai.

Rubrikā “Ķīnas simboli[1] jūs varat sīkāk uzzināt par krāsu simboliku, dzīvnieku totēmu un augu nozīmi Ķīnas kultūrā.

 

Pievienots 16.03.2019.

https://znak-simvol.ru/rasteniya-tsvety-i-derevya-simvoly-i-znacheniya/

Tulkoja Jānis Oppe


[1] Skat http://www.sanatkumara.lv/index.php/birkas/kinas-simboli (Tulk. piezīme)