Татьяна Бегляк – Взлом мозга: 7 уровней, которые могут изменить все
Tatjana Begļaka - 7 progresīvas prāta programmas, kuras var izmainīt visu
“Talants trāpa mērķī, kurā neviens nevar trāpīt. Ģēnijs trāpa mērķī, kuru neviens cits neredz.” Artūrs Šopenhauers (Arthur Schopenhauer)
Jums nav jābūt ģēnijam, lai jūs būtu radošs, bet jums ir jābūt radošam, lai jūs būtu ģēnijs. Līdzīgi – jums nav jābūt lieliskam, lai jūs nebūtu slikts, bet jūs nevarat būt slikts, lai būtu lielisks. Šķiet, ka tā varētu kalpot kā tēma. Lai mēs būtu lieliski ģēniji vai vismaz censtos tādi būt, mums jācenšas būt radošākiem un mazāk sliktiem. To, protams, vieglāk ir pateikt nekā izdarīt. Bet, kā ir teicis Baruhs Spinoza (Baruch Spinoza): “Viss lieliskais ir tikpat grūts, cik rets.”
Sekojošās progresīvās prāta programmas ir instrumenti, kurus mēs varam izmantot, lai kļūtu mazliet radošāki un mazliet mazāk slikti. Kā ir teicis dižais Ralfs Valdo Emersons (Ralph Waldo Emerson), “ģēniju prātos mēs atrodam – kā vienmēr – mūsu pašu garām palaistās domas”.
Sk. arī: Jaunrade Krievzemē: saruna ar dvēseli.[1]
1. Alķimizē, kamēr tas nekļūst iemiesots
“Būt cilvēkam – nozīmē pakļaut sevi ievainojošam riskam. Drosme tam nāk par labu.” Džonatans Līrs (Jonathan Lear)
Te mēs pārfrazējam sakāmvārdu “izliecies, kamēr tas nekļūst par patiesību”. Bet frāzei “alķimizē, kamēr tas nekļūst iemiesots” ir dziļāka jēga. Alķīmija nozīmē transformāciju. Piemēram, kad mēs esam drosmīgi baiļu priekšā, mēs praktizējam emocionālo alķīmiju. Te mazāk ir runa par izlikšanos, bet vairāk par to, kā aktīvi iesaistīties dziedinošā veidā, vienlaikus ņemot vērā mūsu emocionālo stāvokli.
Iedomājieties ugunsdzēsēju, kurš stāv pie degošas ēkas, kuras augšstāvā ir bērns. Viņš būtu muļķis, ja nebaidītos no uguns pekles. Bailes galu galā ir dabiska un atbilstoša reakcija uz ārkārtas situāciju. Bet, ja viņš nerīkosies drosmīgi, neraugoties uz bailēm, tad bērns ies bojā. Tātad viņam vispirms ir jāizjūt bailes, bet pēc tam drosmīgi jārīkojas, izdarot pareizo izvēli un glābjot bērnu.
To var pielietot gandrīz jebkurā emocionāli uzlādētā situācijā. Ja jūtat bailes, rīkojieties drosmīgi. Ja jūtat dusmas par satiksmes incidentiem, pieejiet tiem ar humoru. Ja jūtat bēdas, turieties vīrišķīgi. Ja jūtat greizsirdību, transformējiet to kompersijā[2]. Ja jūtat nedrošību, rīkojieties ar pārliecību. Alķīmiska rīcība ir lieliska lieta. Pārliecība visbeidzot rada spožumu.
2. Transformē brūces viedumā
“Ir ļoti nozīmīgi iegaumēt, ka šamanis ir kas vairāk nekā tikai slims vai neprātīgs cilvēks. Viņš ir slims cilvēks, kurš pats sevi ir izārstējis, kurš ir izdziedinājies un kuram ir jāturpina šamaņa darbība, lai joprojām būtu dziedināts.” Terenss Makena (Terence McKenna)
Ja mēs patiesi vēlamies dzīvot ļoti labi, mums ir sevi jāatver, lai parādītos mūsu brūces. Spēja autentiski sadarboties ar dzīvi prasa drosmi saskarties ar pagātnes sirdsēstiem un sāpēm, spēju tās apstrādāt un padarīt smalkā viedumā. Jebkurā gadījumā sāpes un sirdsēsti tur būs. Jautājums ir, vai mums ir drosme ar tiem saskarties un transformēt tos par kaut ko tādu, kas var pilnveidot mūsu dvēseli, vai arī mēs tos atstājam un riskējam degradēt mūsu dvēseli.
Sk. arī: Dvēsele, kas piedzīvojusi koncentrācijas nometni.[3]
Ja mēs turpinām tos ignorēt vai apspiest, tie turpmāk var pūžņot un satumst ēnu enerģijā. Bet, ja mēs iemācāmies tos godāt par to, ka tie ir, mēs sākam samierināšanas procesu, kas mūsu dēmonus var transformēt dimantos: cietos, progresīvos un atbalstošos, kas dod mums izturību, kuru mēs varam izmantot, lai sadarbotos ar pasauli elastīgi un ar uzticību.
Tas prasa klupšanas akmeņus transformēt pakāpeniski. Piemēram, izmantojot grieķu ataraksas[4] veidu sajaukumā ar stoisko optimismu, kas atlaiž mūsu pagātnes nožēlas par to, ko mēs nevaram kontrolēt, un ielaiž sakrālajā telpā, kur mēs varam būt aktīvāki un nodarboties ar to, ko varam kontrolēt: mūsu attieksmi pret ciešanām. Kā norāda Dzen sakāmvārds: “Šķērslis nozīmē ceļu.”
3. Atlaid visu
“Lai iegūtu zināšanas, papildini tās ar kaut ko ik dienu. Lai iegūtu viedumu, atlaid kaut ko ik dienu.” Lao Tzu (Lao Tzu)
Meditācijā pēc atlaišanas tiek sasniegts stipras vientulības stāvoklis, kur jūs esat tik pilnīgi izolēts no visiem slāņiem, kas ir virs kultūras nosacījumu slāņa, ka jūs pilnībā varat izjust spēku, kāds piemīt saistībai ar visu. Jūs tagad esat atlaidis tik daudz lieku statisku atkarību, ka jūs pārņem milzīga vienotības skaidrība. Jūs atklājat, ka esat saistīts ar visu pārējo un viss pārējais ir saistīts ar jums.
Atlaist visu nozīmē, ka lietas “kļūst apgaismotas”, atlaižot ego neslēpto pieķeršanos panākumiem. Jums parādās dziļa izpratne, ka kļūt apgaismotam nenozīmē kļūt par kaut ko, – tas nozīmē atlaist visu, lai sasniegtu autentiskuma stāvokli. Šajā autentiskuma stāvoklī Ego tiek Dvēseles iniciēts.
Sk. arī: Pārejas rituāli: kā iziet pirmo garīgā “iesvētījuma” pieredzi.[5]
Atlaist visu ir veids, kā – pretēji veselam saprātam – aptvert visu, izlaužoties. Izlaušanās nozīmē apzināšanos. Kaut arī nekam nepiesaistīta apzināšanās vairāk ir vienmērīga novērošana, kas vairāk interpretē nekā tiesā. Daži to sauc par vienaldzību. Daži – par satori[6], bet daži – par ataraksu. Jebkurā gadījumā, atlaižot visu, neapzinīgais ego tiek izņemts no aprites un jūs ieejat apzinošajā ego, kurš Dvēseli izmanto kā instrumentu, lai līdzsvarotu apzināšanās stāvokli. No šī paaugstinātā autentiskuma stāvokļa nāk dziļa vienotības apzināšanās, ka viss ir saistīts ar visu.
4. Skar sevi ar šķēpu
“Viņš ir normāls cilvēks, kuram sirdī var būt traģēdija un galvā – komēdija.” G. K. Čestertons (G. K. Chesterton)
Uzvaras gūšana, skaitot pieskārienus pretiniekam ar šķēpu (counting coup), ir Amerikas indiāņu drosmes akts, kas karavīram sniedz prestižu uzvaru cīņā un nosaka viņa sociālo līmeni. Veiklākais (visvairāk pieskārienu izdarījušais) karavīrs ir cilvēks, kurš uzvarējis prestižu cīņu ar neparastu drosmi baiļu priekšā. Lai izdarītu pieskārienus, jāpārvar briesmas un jāriskē. Pieskāriens tiek viņam ieskaitīts, kad pretinieks cīņā tiek skarts (apkaunots), bet viņš pats pēc tam atkāpjas neskarts.
Sk. arī: Kā bailes pakļauj tevi matricai.[7]
Šajā prāta programmā skaršana ar šķēpu ir metafora nedaudz bīstamai un smieklīgai sevis un pamodušos domubiedru šokēšanai, uzdodot sev jautājumus līdz pilnīgai pakāpei. Tas ir veids, kā slepus piezagties mūsu bailēm un pārliecībai un dot tām nelielu negaidītu sitienu ar mūsu šķēpu.
Kad mēs skaram sevi ar šķēpu, mēs duram ar šķēpu tam, kas mūsu iekšienē ir nevesels, apkaunojošs un baismīgs. Mēs duram ar šķēpu tam, kas mūsu pasaulē ir iesīkstējis un dogmatisks. Kad duram ar šķēpu bailēm, slinkumam, narcismam un ekstrēmismam, mēs to darām, lai varētu izpausties vitalitāte, drosmīga rīcība un dažādība, lai mēs varētu, kā ir teicis Toro (Henry David Thoreau), “dzīvot apzināti”.
Revolūcija sākas mājās. Ja jūs skarat sevi ar šķēpu atkal un atkal, jūs varētu nopelnīt tiesības krāt pieskārienus pret mums pārējiem. Patiešām, ar pietiekamu praksi jūs varētu iegūt tiesības krāt pieskārienus pret savu apgaismību.
5. Praktizē dinamiku pret pasaules uzskatu (Weltanschauung)
“Lielākās un svarīgākās dzīves problēmas ir zināmā mērā neatrisināmas. Tās nekad nevar atrisināt, bet tikai pāraugt.” Kārlis Jungs (Carl Jung)
Tā, iespējams, ir pati spēcīgākā prāta programma no visām apskatāmajām. It sevišķi pasaulē, kura lēni noslēdzas niknā ksenofobijā un nesaskaņu paranojā. Kā ir teicis Denjels Kanemans (Daniel Kahneman), “mēs varam būt akli pret acīm redzamo, un mēs esam arī akli pret mūsu aklumu”. Dinamika pret pieņemto pasaules uzskatu ir instruments, kurš palīdz mums redzēt cauri mums iedvestajam aklumam.
Weltanschauung vāciski nozīmē “pasaules uzskats”. Tātad, kā var palīdzēt pretošanās mūsu pasaules uzskatam? Tas ir veids, kā uzdot jautājumus un paplašināt mūsu perspektīvu, vispirms ņemot par pamatu mūsu pašreizējo pasaules uzskatu, izmantojot nesaudzīgu pašpārbaudi un pēc tam pārdomājot pretēju ideju. Tādā veidā mēs varētu nonākt pie atvērtākas un empātiskākas izpratnes par pasauli un citiem.
Pretošanās pasaules uzskatam galīgais mērķis ir panākt daudzpusīgu, dabai tuvu stāvokli, lai spētu aplūkot pasauli visaptverošām acīm. Tas ir sava veida empātisks “metamorālisms” (Džošua Grīns (Joshua Greene)), kas atzīst, ka cilvēki ar pretrunīgiem ideāliem var dzīvot kopā tikmēr, kamēr tiek saglabāta brīvība. Pretošanās pasaules uzskatam dinamika atrisina konfliktu starp cilvēkiem ar dažādām ideoloģiskām attieksmēm, atklājot, ka cilvēka stāvoklis ir nenozīmīgs tādēļ, ka tas pastāvīgi mainās un nekad nav nofiksējams.
Apbruņojoties ar šo unikālo meta-morālo empātiju, plaisu starp dabu un psihi, kā arī starp sevi un citiem var likvidēt. Šķiet, ka nav labāka tilta par spēju salīdzināt kultūras un tautas, iekāpjot citās kurpēs un mēģinot redzēt lietas viņu acīm.
6. Praktizē Prometeja pārdrošību
“Labāk man būt pieķēdētam šai klintij nekā paklausīgam dievu kalpam.” Prometejs (Prometheus)
Jūs to varat saukt arī par Dionīsa nepaklausību vai “pamatīgu” grūdienu no Toro. Galvenais ir drosmīga rakšanās aizliegtajā (pret noteikumiem/likumiem), lai atklātu slēptus noslēpumus, kas citādi nav sasniedzami, neskatoties uz autoritatīviem avotiem. Lai nolādēta paklausība!
Kā ir teicis Vladimirs Nabokovs (Vladimir Nabokov), “zinātkāre ir nepaklausība tīrā veidā”. Ar šādu aizraujošu nepaklausību notiek dziļas pārmaiņas, un autoritatīvie avoti galu galā tiek pārbaudīti un līdzsvaroti. Tas ir veids, kā “uzlauzt” “Dievu”. Neatkarīgi no tā, kādā formā Dievs varētu parādīties: kā vecāki, skolotāji, policisti, tiesneši, prezidenti, karalienes vai pats Dievs.
Prometeja novatorisms ir piemērs atšķirīgai domāšanai, kas novirzās no parastā, lai atklātu neparasto. Prometeja pārdrošība kļūst “citāda”, piemēram, kā Beatrisei Priorai (Beatrice Prior) filmā “Citādie” (Divergent), vai kļūst “Viens”, piemēram, kā Neo filmā “Matrica” (The Matrix). Vai arī reālajā dzīvē drosme uzņemties Nacionālās drošības aģentūras (NSA - National Security Agency) atmaskošanu, kā to izdarīja Edvards Snoudens (Edward Snowden). Ir jābūt Tailera Dārdena[8] (Tyler Durden) neprātīgai drosmei, lai pateiktu: “Attīstīsimies. Ļausim žetoniem krist, kā tie vēlas.”
Prometejs drosmīgi raugās “Dievam” acīs un ar savu bezbailīgo “pokera skatienu” blefo. Pēkšņi galdi tiek pagriezti. Jūsu rokā ir visas kārtis. Jums vienmēr tās ir bijušas. Un karaliskais flešs, kuru jūs atklājat, ir jūsu drosmes roku veiklība: prāta veiklība. Dievs ir pievilts un pārtrumpots, un, tāpat kā Prometejam, nauda (zināšanu bagātība), kuru jūs vinnējāt, kļūst par uguni, kuru esat nozadzis. Un tas ir tā vērts, neskatoties uz “sodu” tikt nolādētam.
7. Iesaisties Lielajā Noslēpumā caur sevis pārvarēšanu (Kosmiskais heroisms)
“Ja jums nepieciešams vizualizēt dvēseli, domājiet par viņu kā par hibrīdu no vilka gaudām, fotona un melna sīrupa pilēm. Bet patiesībā viņa, cik es varu spriest, ir informācijas pakete. Viņa ir programma, daļa no hipertelpas programmatūras, kas ir īpaši paredzēta saskarsmei ar NOSLĒPUMU. Nevis ar noslēpumu, kā jūs domājat, bet ar NOSLĒPUMU. Ar to, ko nekad nevar atrisināt.” Toms Robins (Tom Robbins)
Labākais veids, kā iesaistītes Lielajā Noslēpumā, ir dziļa vientulība un meditācija. Otrs labākais veids ir attīstīt augstuma ontoloģiju[9], izmantojot burvju eliksīru un citplanētiešu zināšanas, kas iegūtas no šīs vientulības un meditācijas. Kā to apraksta Ernests Bekers (Ernest Becker): “Šāda veida imanences[10] ontoloģija, ko mēs raksturojam, nav radījums, kas tiek pārveidots un kas savukārt pārveido pasauli ar dažādiem brīnumainiem paņēmieniem, bet drīzāk radījums, kurš arvien vairāk uzņem pasauli sevī un attīsta jaunas drosmes un izturības formas.”
Sk. arī: Meditācija glābj jūsu smadzenes.[11]
Šāda veida kosmiska katarse rodas, radot šīs jaunās drosmes un izturības formas, kurām ir potenciāls pārveidot dzīvi mākslas formā. Māksla pārvarēt sevi, nepārtraukti pārvarēt sevi, fiksēto un nelokāmo, identificējoties ar sevi, elastīgo un piemēroties spējīgo, ir sava veida kosmiska katarse, kas var vest pie kosmiskā heroisma.
Kosmiskais heroisms ir dziļa izpratne par mūsu nepieciešamību apstiprināt personiskās vērtības sajūtu kosmiskajā shēmā, izmantojot mūsu pašu radošo ieguldījumu, lai samierinātos ar bailēm no nāves. Sasniedzot bijības un brīnuma stāvokli caur dziļu meditāciju un vientulību, kosmiskais varonis, kurš praktizē sevis pārvarēšanas mākslu, ir iemācījies, kā atkarību transformēt neatkarībā un pēc tam vienotībā. Izkļūstot no salauztā sevis kulturālā (savstarpējās atkarības) kokona, parādās noslēpumains iekšējais Es (neatkarība), kurš ilgojas pēc kosmiskas varonības (vienotības), izmantojot konsekventu un radošu sevis pārvarēšanas procesu.
Par autoru:
Gerijs ‘Z’ Makdžī (Gary ‘Z’ McGee), bijušais ASV Jūras kara flotes izlūkdienesta speciālists, kurš kļuvis par filozofu, ir grāmatu “Dieva dzimšanas apģērbs” (Birthday Suit of God) un “Cilvēks-palielināmais stikls” (The Looking Glass Man) autors. Viņa darbus iedvesmo pagātnes lielie filozofi un viņu pamodinātais plašais skatījums uz moderno pasauli.
Šis raksts (“7 progresīvas prāta programmas, kuras var izmainīt visu” (7 Next-Level Mind Hacks that Can Change Everything)) sākotnēji tika izveidots un publicēts https://themindunleashed.com/ un tiek publicēts šeit ar atļauju.
Sekojiet Waking Times Facebook un Twitter.
Avots: https://www.wakingtimes.com/2017/12/06/7-next-level-mind-hacks-can-change-everything/
2017.12.06.
P.S. Dalieties komentāros, kuru no paņēmieniem jūs esat izmantojuši savā dzīvē un kādi bija rezultāti.
Tulkotāja, angļu valodas skolotāja, reinkarnacionikas konsultante. |
Pievienots 16.01.2018
https://ru.journal.reincarnatiology.com/vzlom-mozga/
Tulkots ar lapas administrācijas atļauju
Tulkoja Jānis Oppe
[1] Skat. http://www.sanatkumara.lv/index.php/reinkarnaciologija/zurnals-reinkarnaciologija/11-dazadi/4049-jaunrade-krievzeme (Tulk. piezīme)
[2] Kompersija – prieka sajūta, kad partneris ieslīgst citās romantiskās vai seksuālās attiecībās un bauda tās. Kompersiju var uzskatīt par antonīmu greizsirdībai, tā ir pozitīva emocionāla reakcija uz mīļotā cilvēka citām attiecībām. Skat. compersion (Tulk. piezīme)
[3] Skat. http://www.sanatkumara.lv/index.php/reinkarnaciologija/zurnals-reinkarnaciologija/11-dazadi/4016-dvesele-kas-izgaja-cauri-koncentracijas-nometnei (Tulk. piezīme)
[4] Ataraksa – grieķu, (burtiski “neuztraucamība”, parasti tiek tulkota kā “nesatricināmība”, “nosvērtība” vai “miers”) ir grieķu filozofijas termins, ko izmanto, lai aprakstītu stabila līdzsvara stāvokli, kuru raksturo nemainīga brīvība no bēdām un raizēm. Skat. ataraxia (Tulk. piezīme)
[5] Sk. http://www.sanatkumara.lv/index.php/dazadi/11-dazadi/1681-tatjana-beglaka-parejas-rituali-ka-iziet-pirmo-gariga-iesvetijuma-pieredzi (Tulk. piezīme)
[6] Satori – japāņu budistu termins, kas nozīmē “pamošanās”, “izpratne”, “sapratne”. (Tulk. piezīme)
[7] Skat. http://www.sanatkumara.lv/index.php/dazadi/22-raksti-2017/1324-tatjana-beglaka-ka-bailes-paklauj-tevi-matricai (Tulk. piezīme)
[8] Tailers Dārdens (Tyler Durden) filmā “Cīņas klubs” (Fight Club) (Tulk. piezīme)
[9] Ontoloģija (no sengrieķu ontos, “esošais” + logos, “vārds, mācība”) – mācība par esamību, esamības būtības noteicošajām iezīmēm. Pieņēmumi par to, kādas lietas eksistē vai var eksistēt attiecīgajā realitātes jomā, kādi varētu būt to eksistences apstākļi, no kā un kādā veidā tās varētu būt atkarīgas utt.; katrai zinātnes nozarei un katrai teorijai ir sava ontoloģija. (Vikipēdija)
[10] Imanence (latīņu immanens, “tāds, kas atrodas iekšienē”) – filozofijas kategorija, kura apzīmē neatņemamību, iekšējo saikni pretēji ārējai. (Vikipēdija)
[11] Skat. http://www.sanatkumara.lv/index.php/reinkarnaciologija/irina-davidova/11-dazadi/3901-irina-davidova-meditacija-izglabs-jusu-smadzenes (Tulk. piezīme)