Александр Кузьмичев – Социальные сети психолога

Aleksandrs Kuzmičevs - Psihologa sociālie tīkli

18 08 02 01

Ja jums ir opcija vadīt konsultācijas tiešsaistes režīmā – jūs esat tiešsaistes psihologs. Ja jūs esat tiešsaistes psihologs, tad jūs automātiski kļūstat par blogeri, jo strādāt tiešsaistē palīdzošo profesiju sfērā un netaisīt publikācijas – tā vienkārši ir zaimošana. Un, ja jūs esat blogeris – tie ir sociālie tīkli. Un te ir vērts precizēt. Psihologs-blogeris var droši mitināties uzreiz visos sociālajos tīklos. Kāpēc?

Klienti pie psihoterapeita nāk no jebkura sociālā tīkla.

Burtiski pirms nedēļas man notika zīmīgs notikums – pie manis uz konsultāciju pierakstījās cilvēks no tvitera. No TVITERA (cienījamie moderatori, lūgums nepievērst uzmanību lielajiem burtiem – es nupat tieši izkliedzu šo vārdu)!!! Tagad es varu atklāti paziņot – cilvēki uz konsultāciju nāk no jebkura sociālā tīkla! Taču visur ir savas nianses.

Klienti pie psihoterapeita var nākt arī bez aktīvas reklāmas.

Uzreiz ir jāprecizē, ka reklāma vienmēr ir bijusi, ir un būs konkrēts instruments, kurš ved pie jums klientus. Lai kur jūs to neizmantotu. Taču šajā rakstā es akcentēju to, ka klienti var pie jums nākt, tieši pateicoties jūsu kontaktam ar viņu uztveri, ar viņu problēmām. Kuras iedarbina meklējumus pēc tā, kas viņus sapratīs, norezonēs un šķitīs spējīgs atrisināt viņu pieprasījumu.

Jūs izvēlaties savu auditoriju, auditorija izvēlas jūs.

18 08 02 02

Piemēram, ir b17 (б17). Es ar nodomu b17 saucu par sociālo tīklu, jo pēc definīcijas sociāls tīkls – tā ir platforma, kas paredzēta, lai būvētu un organizētu savstarpējās attiecības Internetā. B17 – tas ir priekšmetiski sociāls tīkls, kurš orientēts uz psihologiem un viņu klientiem. Šeit mīt paši zinošākie, ar zināšanām apbruņotākie, prasīgākie, uzstājīgākie un pilnvērtīgai sadarbībai gatavākie klienti. Jā, šeit ar tevi var tieši tāpat strīdēties, tevi var zemu vērtēt, ar tevi var konfliktēt un uz tevi var apvainoties. Tevi var aizsūtīt tālā erotiskā ceļojumā kājām (turklāt kā klienti, tā arī kolēģi). Un var pateikties, rakstīt labas atsauksmes, abonēt un aktīvi reaģēt uz tavām publikācijām. Pieprasījumu izkliede – jebkurai gaumei un krāsai. Un vēl šeit ir pati augstākā konkurence psihologu vidū visā Runetā (Рунет – interneta tīmekļa krievvalodīgā daļa kopumā – tulk. piezīme). Konkurence visur un visā. Rakstos, forumā, treniņu pozicionēšanā.

Bez kā šeit neiztikt

Bez prasmes risināt dialogu ar klientu tiešsaistē un priekšmetiski tekstā

Bez prasmes un gatavības (!) interaktīvi rādīt savas iemaņas un prasmes tiešsaistes režīmā

Bez prasmes pieņemt un atspēkot kritiku

Bez prasmes rūpēties par savu reitingu

Jutubs (YouTube) – mans iemīļotais sociālais kanāls. Lai arī tam ne tuvu nav tāds profils kā b17. Lai arī tas nes mazāk klientu. Taču no turienes nāk paši uz kontaktu spējīgākie klienti. Kuri pazīst tevi, pazīst to, kā tu sazinies, kā tu runā, pazīst tavas idejas un dažas jau izmanto. Lojalitāte – lūk ir tas vārds, kurš atspoguļo šo sociālo laukumu. Un, jā, šeit ir pati augstākā korelācija starp jūsu izvēlēto nišu un jautājumiem, kas nāk. Vismaz no turienes pie manis nenāk pēc bērnu konsultācijas, pēc palīdzības ar narkomāniju vai psihoanalīzi. Kaut arī, kā liekas, pozicionēšanās visur ir vienāda…

Bez kā šeit neiztikt

Bez prasmes izklāstīt savas domas, idejas un pieredzi ar savu dzīvu runu

18 08 02 03

VK (vkontakte) (вконтакте) – tā ir kontrastu zeme. No šejienes nāk paši sarežģītākie, grūtākie un ielaistākie gadījumi. Un tie nāk daudz! Šizoafektīvie traucējumi; obsesīvi kompulsīvo traucējumu (OKT) gadījumi, kuri ir neprātīgi līdzīgi psihozēm; somatoformie traucējumi, personības traucējumi, endogēnie traucējumi… Tas ir, kā strādāt par psihoterapeitu Maskavā un reģionos (it kā viena valsts, bet, lūk, problēmu intensitāte ir kvalitatīvi citā līmenī)… Lūk, reāli, it kā tur būtu ar medu smērēts… Un visi uzreiz raksta personīgi. VK neviens īpaši ar tevi publikācijās nesazinās. Toties personīgi izgāž absolūti visu. Kroņa jautājums – “to vispār ir reāli izārstēt?”.

Bez kā šeit neiztikt

Bez jūsu galvā labi noblietēta psihiatrijas kursa

Bez gatavības mierīgi reaģēt uz to faktu, ka desmitiem jautājumu personīgi paliek bez jebkāda turpinājuma…

18 08 02 04

Instagrams (Instagram) – pēc idejas tam jābūt pašam narcistiskākajam sociālajam tīklam. Bet tas tā nav. Šeit narcisus kapitāli atšķaida jaunās māmiņas un meitenes ar grūtībām attiecībās. Un tā ir vieta, kura (potenciāli) var aprīt visu jūsu brīvo laiku. Šejienes iemītnieki dievina izsacīt savu viedokli, kritizēt jūs, pēc tam piekrist jums, pēc tam atkal kritizēt, pēc tam atkal piekrist. Augstākā pilotāža šeit – pārraidīt savu viedokli ar fotogrāfijas vai mēmes palīdzību. Bet vēlreiz – attiecību tēma šeit ir mūžīga. Ak, jā, vēl te patīk papinkšķēt. Un kopumā visi šeit pret pinkšķēšanu attiecas pozitīvi…

Bez kā šeit neiztikt

Bez prasmes nodot visu savas idejas dziļumu vienā slaidā

Bez mīlestības pret fotogrāfijām vai prasmes izmantot attēlu tiešsaistes redaktoru

Bez prasmes uzturēt bezgalīgi uzturamu saraksti stilā “jums viss būs labi”

Bez prasmes izmantot atsauces tagus, ģeolokāciju

Bez gatavības mūžīgi atgaiņāties no tie, kas vēlas jūs attīstīt, aicināt uz konkursu par sponsoru vai nopirkt kādu pakalpojumu

18 08 02 05

Jandeks – dzen (Яндкес – дзен). No vienas puses, Dzen – tas vēl arī nav sociāls tīkls kā tāds (te vēl pat nav iespējas komentēt materiālus). Te nav personīgu kontu, te nav iespējams būvēt sakarus ar cilvēkiem tiešā veidā. Taču tas ir tīkls, kurš Krievijā attīstās visdinamiskāk. Tā vīrusainība iziet ārpus skalas, bet lasītāja spēja atsijāt demonstrētos materiālus ļauj formēt savu mērķauditoriju automātiski. Un vēl te var palabot sev karmu.

Bez kā šeit neiztikt

Bez skaidras, caurspīdīgas un konkrētas nišas, kurā jūs secīgi publicējaties

18 08 02 06

Tviters (Twitter) – bet, lūk, tas jau ir narcisu, nenoslīcināmas etoloģijas un sociofobu pūlis. Turklāt vienā flakonā. Niki, avatāriņi, gardi un apjomīgi komentāri (ne garāki par 280 simboliem) un gatavība iesaistīties ķīviņā, izteikt asprātības, sarkastiski smīnēt vienmēr par lietu un vienkārši tāpat. Tviterieši – tie ir kā citplanētieši. Psiholoģijas pasaulei. Precīzāk, kā nehumanoīdi. Īpaši interesanti šajā pasaulē ir vērot sociofobu un hipohondriķu kontus. Kaut kā atgādina smadzeņu aplūkošanu uz priekšmetu stikla. Izzinoši, kā minimums…

Bez kā šeit neiztikt

Bez prasmes atbildēt kā spartietim īsi un apjomīgi

Bez prasmes un gatavības postēt bezgalīgas norādes uz saviem uztverama garuma materiāliem

18 08 02 06

Feisbuks (Facebook) – šis sociālais tīkls ir pazīstams visā pasaulē. Par to pastāvīgi runā. Bet personīgi man (tāpat kā daudziem citiem lietotājiem) nemaz nav saprotams, ar ko tur var nodarboties. Tam ir apjomīga auditorija… kura klusējot vēro notiekošo kaut kā no malas. Jā, te skatās īsus video tāpēc ka… ka to dara vēl simtiem tūkstošiem cilvēku. Jā, te mīl palasīt vai paskatīties kaut ko gudru. Bet kaut kā ar to viss beidzas. Un kaut kā tā vēsturiski ir izveidojies, ka pie manis caur Fb galvenokārt nāk klienti-psihologi un cilvēki ar atkarīgu uzvedību. Kāpēc? Kas to lai zina!

Bez kā šeit neiztikt

Šķiet, ka bez plaša tīkla ar paziņām, draugiem un vienkārši tiem, kas interesējas par tematiku, kura jums ir tuva.

DŽ (Dzīvais Žurnāls) (ЖЖ (Живой Журнал)) – šī vieta man atgādina nosacītu Vīni. No vienas puses, viss ir mūsdienīgi un interaktīvi. No otras puses, visur stāv veclaicīgas mājas. Psihologa auditorija šajā tīklā – tie ir cilvēki vecumā no 35-40 un vecāki. Šeit no tevis sagaida kvalitatīvus materiālus, publikāciju secīgumu, taču atdeve uz publikācijām vienmēr ir mazāk spilgta nekā citos sociālos tīklos. Šeit mazāk mīl norādes uz servisiem no malas un sociāliem tīkliem. “Toties” šeit ir vairāk cilvēku ar depresīvo un trauksmaini depresīvo sindromu nekā sociālajos tīklos kopumā.

Bez kā šeit neiztikt

Bez žurnālista dzīsliņas jūsu galvā

Bez nopietnības un secīguma (jeb slieksmes uz analīzi) jūsu domāšanā

Klasesbiedri (Одноклассники) – tā ir sarafāna radio zeme. No šejienes neviens un nekad pie psihologa tiešā veidā negriežas. Toties no šejienes nāk stabila plūsma no tiem, kam “man pazīstami pie jums jau ir griezušies”. Šeit var vispār nepaust nekādu aktivitāti (nu, ja vienīgi pārpostēt savus vēstījumus no citiem sociāliem tīkliem) – un pie jums vienalga kāds tak atnāks, pietiek būt šajā tīklā. Un rekomendēt saviem klientiem rekomendēt jūs (nepieciešamības gadījumā, protams).

Bez kā šeit neiztikt

Bez noturīga riebuma pret tiešsaistes fermām, pokeru un citām bumbiņām…

Bez spējas rekomendēt sevi, rekomendēt, novedot līdz automātismam

Būšu jums pateicīgs par izteiktu šīs publikācijas aprobēšanu formā “pateikt paldies” – mazliet zemāk. Tāpat būtu interesanti dzirdēt konstruktīvu atgriezenisko saiti komentāros.

 

Pievienots 02.08.2018

https://www.b17.ru/article/socialnye_seti_psyhologa/

Tulkots ar autora atļauju

Tulkoja Jānis Oppe