Евгения Горева – Дары Смерти: смысл и символика
Jevgēnija Goreva - Nāves Dāvesti: jēga un simbolika
Ja jūs protat lasīt starp rindām un jūtat, ka labos stāstos vienmēr ir dubultdibens, jūs nevarēja nenodarbināt jautājums: bet kāda ir simbola Nāves Dāvesti īstenā, dziļā jēga?
Šis raksts – mēģinājums saskaņot arējos notikumus no grāmatām un filmām par Hariju Poteru un šī stāsta jēdzienisko modeli caur Nāves Dāvestu zīmi. Jo taču ne velti fināla daļa ir nosaukta tieši tā. “Kam acis redzēt, tas lai redz!”
Navigācija pa rakstu Nāves Dāvesti Harija Potera maģiskajā pasaulē |
Stāstu par šiem Dāvestiem filmā mēs uzzinām no Lūnas tēva – Ksenofiliusa Mīlaba.
Tas bija “Pasakā par Trīs brāļiem”. Sākās tā tajā brīdī, kad brāļi devās ceļot.
Viņi nonāca (pusnaktī) pie kādas upes, pār kuru ar savu maģijas mākslu viņiem izdevās pārmest tiltu. Uz šī tilta viņus sagaidīja Nāve (kā būtība).
Atzina viņa (izlikās), ka brāļi ir pārspējuši viņu viltībā. Un piedāvāja viņiem Dāvestus (artefaktus, lai atpirktos) – tos, kurus brāļi palūdza viņai.
Šie Dāvesti:
- pati stiprākā burvju nūjiņa,
- augšāmceļošais akmens,
- neredzamības apmetnis.
Pēc tam brāļi negāja tālāk pār tiltu, bet atgriezās atpakaļ, katrs savā paša dzīvē. Divi pirmie Dāvesti nenoveda pie laba vecākos brāļus. Tikai trešo, kurš izrādījās pats viedākais.
Mēģināsim tikt skaidrībā – par ko vispār ir šī pasaka? Kāpēc tieši tā ir uzlikta uz stāsta “jēdzieniskajā pauspapīra”. Jo taču tieši šī pasaka-mīts ir visa “Harija Potera” avots.
Pirmais jautājums – kas tā tāda par upi, pār kuru brāļi pārmeta tiltu ar savu maģijas mākslu? Un pār kuru negribēja viņus laist Nāve?
Loģiski, tā ir tā pati upe, kura atdala dzīvo pasauli no mirušo pasaules. Dažādu tautu mitoloģijā šai upei ir savi nosaukumi, no kuriem dažus jūs zināt: Stiksa, Smorodina (река Смородинная), Sandzu, Hubura u.c.
Kādēļ brāļi devās uz šo pusi?
Redzams, katrs pēc sava:
Vecākais brālis, tas ir, pirmais dēls, tātad – “tēvā” atsities. Tas ir tēva ģenētiskās līnijas turpinātājs, viņa galvenais uzdevums – pašrealizācija. Vecākais brālis tieši arī gāja pēc Spēka un palūdza, lai atpirktos no Nāves, – spēku un varenību. Tas ir, burvju nūjiņu, pašu, pašu vis…!
Vidējais brālis, tas ir, otrais bērns tēvam un mātei. Tas ir mātišķo ģenētisko programmu pārņēmējs, viņam vissvarīgākais ir: partnerība, mīlestība, ģimene. Viņš sākotnēji tiecās pēc tā un palūdza augšāmceļošo akmeni, lai atgrieztu savu mirušo līgavu. Līdzīgs stāstam par Orfeju un Eiridīku…
Un jaunākais brālis, kā trešais bērns, – ģenētiski brīvs. Viņš varēja arī neiet pār šo upi. Bet gāja, visdrīzāk, lai palīdzētu brāļiem. Gribēja vienkārši saglabāt dzīvību, saņēma neredzamības Apmetni.
Sākumā šķiet, ka Nāve ar savu dāvestu neko viņam nepiešķīra un neko neatņēma. Apmetnis – vienkārši labs bonuss dzīvei un brīvībai. Taču mūs neinteresē jautājums par tā sauktajām “garām palaistajām iespējām” – ko viņš varētu saņemt, ja neapstātos uz tilta, bet ietu tālāk?
Tātad vieda pasaka, sarežģītāka un dziļāka, nekā tas sākumā šķiet. Bet kāds tam sakars ar Hariju Poteru un maģisko pasauli?
Nāves Dāvesti Harija Potera maģiskajā pasaulē
Pirmais no Nāves Dāvestiem parādās stāsta pašā sākumā – filmā “Harijs Poters un Filozofu akmens”. Uz Ziemsvētkiem Harijs saņem dāvanu – paciņu ar neredzamības Apmetni. Kaut kā nemanāmi mēs uzzinām, ka tas ir no Dumidora, bet kādreiz piederējis Harija tēvam.
Tas, kurš skatījies tikai filmu, bet nav lasījis grāmatu, var sākt šaubīties. Jo, ja tā ir taisnība, tad burvju apmetnis, tēva nodots dēlam, liecina mums, ka Džeimss un Harijs Poters – “Pasakas” trešā brāļa mantinieki. Bet tad taču Džeimss varēja Apmetni izmantot un paslēpt sevi un ģimeni no Nāves. Tas ir, no Lorda Voldemorta vajāšanas, nevis atdot glabāšanā Dumidoram. Taču to neizdarīja… Un, iespējams, tad apmetnis sākotnēji piederēja vecajam profesoram?
Bet grāmatā “Nāves Dāvesti” šī nianse ir izskaidrota vienkārši: Dumidors patiešām neilgi pirms Harija vecāku bojāejas palūdza Džeimsam viņa apmetni. Bet nesteidzās atdot, šīs kavēšanās iemeslus mēs nezinām…
Tālāk. Pēdējās divās filmās/grāmatās parādās Nāves Dāvestu zīme, simbols. Tas pastāvīgi no kaut kurienes uzpeld:
- tas speciāli ir uzzīmēts pasaku grāmatas pirmajā lappusē; to Hermione saņēma mantojumā no Dumidora;
- tas sēdēja uz kakla Lūnas tēvam, kad viņš kā viesis parādījās Bila un Flēras kāzās;
- to pamana Harijs Grigorēviča burvju nūjiņu veikalā, savās vīzijās;
- uz dažiem kapu pieminekļiem Glenko (Godrikova) ieplakā – atkal ir Nāves Dāvestu zīme.
Tas līdzinās kādam kopīgam simbolam, kurš apvieno visus magus. Bet kāpēc tad Rons, izaudzis vienā no pašām tīrasinīgākajām ģimenēm maģiskajā pasaulē, neko par to nezina, kaut arī pasaka viņam ir pazīstama kopš bērnības?
Tātad šis simbols sasaista ne visus magus, bet kaut kādas konkrētas grupas, kurām Vīzliju ģimene nepieder?
Tātad tas ir tikai izredzētu magu simbols; viņi, kā teikts barda Bidla pasakā, tiecas iemantot visus Nāves Dāvestus. Tāpēc ka “kopā viņi palīdzēs uzvarēt Nāvi”.
Un mēs taču zinām vienu tādu magu – tas ir Baltuss Dumidors. Tieši viņam piederēja Nāves Dāvesti pirms Harija. Visi trīs – uzreiz.
Tieši viņš kopš jaunības tiecās kļūt par pašu varenāko magu. Mēs zinām, ka Dumidors nodzīvoja sarežģītu dzīvi. Un varam nojaust, ka viņam pietika vieduma saprast: Nāves Dāvesti ir tikai instrumenti. Pirmām kārtām tie novērš sava īpašnieka uzmanību no dzīvības maģijas.
Tos loģiskāk ir nosaukt nevis par Dāvestiem, bet par Nāves kārdinājumiem.
Kā parastam cilvēkam, maglam (vientiesim), tādi filtri-kārdinājumi ir simboliskie “uguns, ūdens un vara taures”.
Un mags, izgājis cauri varenības, pieķeršanās un neievainojamības pieredzei, atbrīvojas no šiem “pieāķējumiem”. Kļūst patiešām visvarens, atbrīvojoties no nāves bailēm. Jūs taču atceraties, ka profesors pats izvēlējās savu nāvi: “Un pēc savas gribas es ar viņu gāju, kā vienlīdzīgi izzudām no šīs pasaules…”
Atgriezīsimies pie pašas simbolikas – Nāves Dāvestu zīmes. Izmakšķerēsim no tiem pašas vienkāršākās, abstraktākās jēgas:
Nāves Dāvestu simboli un to jēga
Trīsstūris – neredzamības Apmetņa simbols; tas taisīts no pašas Nāves apmetņa. No tādas substances, kura savu nesēju slēpj gan no dzīvo, gan no Nāves pasaules.
Trīsstūris – Uguns stihijas simbols; simbolizē to pašu ugunīgo upi starp pasaulēm. Zināšanu un ideju, Gara – cilvēka un maga īstenā spēka – simbols.
Aplis – augšāmceļošā akmens simbols.
Aplis – mūžība un bezgalība. Tajā pašā laikā noslēgts cikls, līdzīgs čūskai – zemes plāna būtnei, kura rij savu asti. Tā ir dzīve un nāve, kuras nomaina viena otru nepārtrauktā dejā-ciklā. Sansaras Ritenis.
Vertikālā līnija – pašas visvarenākās burvju nūjiņas simbols. Plūškoka nūjiņa.
Tā ir robeža, kas atdala dzīvi no nāves. Dzīvo pasauli no mirušo pasaules. Tā ir vertikāle – Cilvēks, kurš savieno Debesis un Zemi, Garu un matēriju. Tas ir simbols tam pašam tiltam pār ugunīgo upi.
Bet skatieties, plūškoka nūjiņa, kuru tā alka dabūt un pakļaut Lords Voldemorts, nav taisna un gluda, bet tai ir 7 locītavas. Un vispār, redzams, tā vairāk ir līdzīga mugurkaulam, uz kura locītavas izdala 7 zonas, kā 7 čakru simbols.
Jūs vēl neesat aizmiruši – cik horkrustu bija Lordam Voldemortam?
Jā, tieši 7: dienasgrāmata, gredzens, medaljons, kauss, kaklarota, čūska un Harijs.
Var teikt, ka katrā no 7 sfērām, katrā realitātes plānā, caur kuru iet Dvēsele-Gars, mirstot, atblīvējoties, tumšais burvis ir atstājis sev iespēju un paņēmienu atgriezties. Sava veida sacilpojums.
Lorda Voldemorta horkrusti – tie taču ir viņa Nāves Dāvesti. Tas ir viņa ar horkrustiem noslēgtais tilts starp dzīvo pasauli un mirušo pasauli. Viņa mēģinājums ir izjaukt dabisko ciklu-Apli (kā “dzīves-nāves” mainīšanos) un radīt savu paša mūžīgas dzīves cilpu. Šeit, matērijas pasaulē.
Tad Trīsstūris šajā Nāves Dāvestu trīsvienībā pārvēršas par zemes uguni, par pašu Nāvi, par Dzīvības iznīcinātāju Lorda Voldemorta personā.
Tā ir otrā, simbola paralēlā jēga. Tie jau ir citi Nāves Dāvesti, tumšie.
Saprast šo modeli un to iznīcināt – tas bija Dumidora uzdevums. Taču pats viņš nepaspēja. Kaut arī stratēģija un šaha partija, kuru pabeidz Harijs un pārējie – bija vecā viedā profesora iecerētas.
Tieši Hermionei, kā pašai gudrākajai no visas trijotnes (kura turklāt pētīja senās rūnas), – vecais mags arī atstāja šo informāciju, formulu šifrētā veidā.
Tieši Harijam – kā šī scenārija dalībniekam – profesors nodeva Instrumentus – Apmetni un Akmeni. Nūjiņa Harijam bija jāiegūst pašam (un tā arī nebija svarīga patiesībā – ne svarīgāka par viņa iekšējām īpašībām un personiskā spēka).
Ja pasakā trīs brāļi, sastapuši Nāvi uz tilta, pagriezās atpakaļ, Dāvestu iekārdināti, tad Harijs Poters šo tiltu pārgāja – nonāca Nāves teritorijā.
Un tieši viņš saņēma īsteno Nāves Dāvestu – savas Dvēseles nemirstības apzināšanos un izpratni. Līdz ar šo apzināšanos Magam vairs nevajag nekādus citus tumšus Dāvestus.
Tas, kurš nebaidās no nāves, ir pilnīgi piepildīts ar Dzīves veltēm.
Harijs apzināti izvēlas atgriezties dzīvo pasaulē, lai pabeigtu tumšo Dāvestu “scenāriju”.
Un filmas beigās (aina ir simboliska jau ar to, ka viņi trijatā ar Hermioni un Ronu stāv UZ TILTA) Harijs mierīgi salauž plūškoka nūjiņu un nomet to lejā, upē.
Stāsts ir pabeigts – modelis ir izdzīvots un izzūd nevajadzības dēļ.
Ar to rakstu varētu arī beigt. Bet man nedod mieru vēl viena analoģija…
“Bībeles projekta” pabeigšana?
Agrāk jau atzīmēju: šķiet, ka pētāmā simbolika bija kopīga noteiktām magu grupām, kas tiecās uz dzīves un nāves noslēpumiem kā maģiskās varenības avotu.
Dāvestu simbols – uz pieminekļiem, uz plakāta veikalā, iekārts aukliņā kaklā – personīgi man izraisa tiešu jēdzienisku asociāciju – funkcionālu analoģiju ar kristiešu Krustu.
Un taču nosaukums “Barda Bidla pasaku grāmata, kurā profesors bērniem atstāja uzvedni, kaut kur ir saskanīgs ar Bībeli.
Un vietu, kur nonāk Harijs Poters, nomiris, to vietu, kur viņu sagaida Dumidors, – viņš redz kā staciju ar nosaukumu King Kross (tulkojumā – Ķēniņa Krusts).
Atkal taču – “Saules Varoņa” brīnišķīgā augšāmcelšanās, kā Nāves Dāvestu mistērijas iziešanas rezultāts.
Tas viss čukst mums, uzmanīgiem skatītājiem, ka viens no Harija Potera stāsta jēdzieniskajiem slāņiem, kas parādīts filmā, – attiecas uz kristietību, Bībeli. Bet par to jau nākamajā rakstā.
Rubrika par simboliem un zīmēm no “Harija Potera”[1] visu laiku piepildās. |
Pievienots 11.09.2018.
https://znak-simvol.ru/dary-smerti-smysl/
Tulkoja Jānis Oppe
[1] Skat. http://www.sanatkumara.lv/index.php/birkas/harijs-poters (Tulk. piezīme)